TINKERCAD

TinkerCad er et herligt designværktøj, som du kan bruge online. Værktøjet er lavet af de folk, som også står bag AutoDesk, så du er i godt selskab.

TinkerCad kan også bruges til at oprette klasser, dele og remixe 3d-filer, koder og kredsløb – eller du kan hente dit arbejde som en byggevejledning til Lego eller en fil til import i MineCraft.

God fornøjelse.

KATEGORI: Grafik
LÆRERVEJLEDNING: Klik her

Fordele

Brugervenligt, enkelt, alsidigt og online.

Perfekt for lærere til at oprette hold og persondata-sikre logins.

Snildt workflow for lærere, der vil stilladsere, og endelig så kan Tinkercad også understøtte samarbejde. 

Vores anbefaling

Vi anbefaler værktøjet fordi det er stærkt og har en umiddelbar god tilgang til brugeren.

Ulemper

Ikke ægte åbent og frit. Det lægger nærmere op til at du måske bliver en god AutoCad-kunde senere.

Stærkt alternativ til

SketchUp, Blender, Fusion 360 og OnShape

Fakta

Platform

Licens

Brug programmet

Perfekt til

3D-skitsering, kodning, kredsløb mm.

 

Sådan gør du  

Start med at tilpasse størrelsen på dit arbejdsområde.

“L” som en leg

Genvejen “L” giver dig mulighed for at styre to elementers indbyrdes placering. Det er praktisk hvis det du laver skal være lige på en eller anden måde.

“w” for at worke

Genvejen “w” bruger du til at vælge hvor dit arbejdsplan skal være. Vil du sætte tekst på en facade, så gør facaden til dit arbejdsplan. Super enkelt – og meget nyttigt. 

MÅLFAST

Du kan gøre dig selv en tjeneste ved at have styr på målene. Se hvordan. 

Lås indhold

Se hvordan du kan låse elementer, sådan at de ikke bliver flyttet utilsigtet.

Samarbejde

Se hvor enkelt du kan give andre et link, sådan at I kan samarbejde i et projekt.

Kopier mellem projekter

Se hvordan du også kan kopiere fra ét projekt til et andet.

Fra SVG til STL

En lille film om at lege fra ét format til et andet.

Vejledninger

Vores anbefaling

TinkeCad har selv lavet et rigtigt fint undervisningsmiljø, hvor du kan lære programmet godt at kende gennem små opgaver og vejledninger.

Se TinkerCad / Learn

Lær programmet

Tinkercad tutorials på YouTube

Guides til læreren

Til dig, der underviser

Her i dette afsnit har vi samlet en række vejledninger, som særligt er rettet mod dig, der vil bruge TinkerCad sammen med eleverne. Her er først en kort vejledning, som du kan læse og dele med dine kolleger.

Derudover vil vi anbefale, at du henter Tinkercads oversigt over genveje, som du kan printe ud til eleverne (overvej at laminere den) og vi vil også anbefale at du besøger Tinkercad Learn.

1. Opret klasse

Opret klasse og ha styr på dine elevers produktion

2. Opret elever

Elever, der skal deltage i din klasse skal enten være registrerede brugere eller du kan nemt selv oprette dem. Denne løsning er desuden noget mere gdpr-venlig.  

3. Opret Aktiviteter

I denne film kigger vi på hvordan du kan oprette aktiviteter og stilladsere dine elever med materialer og vejledninger. 

4. TILFØJ KOLLEGA

Du kan også dele din klasse med en kollega. På den måde kan I samarbejde og videndele, og I kan hjælpes ad med at støtte eleverne. 

5. Eleven LOGGER IND

Sådan kan en elev logge sig ind på din klasse med det brugernavn, som du har oprettet til vedkommende. 

6. ELEVEN DELTAGER

Vi ser på hvordan en elev åbner en aktivitet, og hvordan læreren kan følge elevens arbejde.

7. DIT overblik

Sådan kan du se om dine elever er kommet ind i din klasse. 

Medier til dit tool 

Medier for alle

Et godt værktøj kalder også på et godt indhold.

Vi vil derfor anbefale, at du besøger vores søster-side MedierForAlle.dk. Her finder du åbne og frie ressourcer af fx overblik over 3d-filer, som du måske kan arbejde videre med selv.

Alt er udførligt beskrevet med eksempler på kildeangivelser med mere.

Vi anbefaler

… at du bruger Medier for Alle til at finde indhold, som du bruge. Se hvordan her.

Alle har som minimum ret til at vide, at der er nogle valgmuligheder åbne for os – uanset om vi leder efter apps, software, viden eller medier.

Hvad du vælger, er op til dig. Men som minimum skal du vide, hvad du vælger mellem.

TINKERCAD
GRAFIK KODNING KREDSLØB

Senest redigeret: maj 2024
Forfatter: Peter Leth

Kilder:
Topbillede cc-by-sa Smeere005 fra Wikimedia Commons
Ikoner er fra NounProject